napisała: Pani Ela...

Jhansi i Orcha 08.02 poniedziałek

Highslide JS Highslide JS Pociąg odjeżdża o 6.50 i odjechał zgodnie z planem.

Po drodze podziwiam widoki za oknem. Jedziemy z południa na północ, więc coraz mniej widać słoni i wielbłądów.

relacja Pani Eli

Highslide JS Highslide JS Do Jhansi przyjechaliśmy tylko po to aby obejrzeć miasteczko Orcha. Znajdujemy szybko hotel i tuk-tukiem jedziemy obejrzeć Orchę, która znajduje się 18 km od Jhansi. Przewodnik Bezdroży, którym się posługiwaliśmy w czasie wyjazdu do Indii opisuje Orchę jako dawną stolicę państwa Bundelów z monumentalnymi zabytkami godną obejrzenia, chociaż mało popularną wśród turystów. Po obejrzeniu całego miasteczka wszyscy w pełni podzielaliśmy tę opinię

Zespól pałacowy położony jest na wyspie, na którą przechodzi się po granitowym moście. Najbardziej okazały jest pałac królewski z dwoma wielkimi dziedzińcami.Highslide JS Highslide JS Całość chyba nigdy nie była konserwowana, wszędzie widać zacieki z wody i obtłuczenia, ale mimo wszystko ogrom budowli i artyzm dawnych architektów robi wielkie wrażenie. Znajdują się też tutaj niespotykane przez nas wcześniej na trasie indyjskiej kolorowe malowidła naścienne, przedstawiające sceny z życia dworskiego.

Najpiękniejszym dla nas zabytkiem na wyspie jest pałac Dżahangira, (jednakże sądząc po okrzykach zachwytu wydawanych przez innych zwiedzających nie tylko dla nas).

Highslide JS Highslide JS Miejsce to jest bardzo wdzięcznym tematem dla fotografów i filmowców, (czyli wszystkich oprócz mnie), co dało mi czas na samotną kontemplację i wchłonięcie piękna na które patrzyłam.

Uwagę natychmiast przykuwają dwa duże kamienne słonie bogato przyozdobione i doskonale zachowane, stanowiące swoiste obramowanie północnego wejścia do pałacu. Fasada pałacu Dżahangira od strony północnej to ogromna ilość widocznych kopuł i kopułek wyrastających z masywnej kilkupiętrowej konstrukcji poprzecinanej balkonami i gzymsami ozdobnymi. Od środka natomiast jest to plątanina dziedzińców, krużganków, nadbudówek i klatek schodowych Highslide JS Highslide JS o przeróżnych kształtach, a wszystko to upiększone różnorodnymi ornamentami, których resztki wciąż są dobrze widoczne.

Szczególnie wspaniale prezentują się różne rodzaje ornamentów, które zastosowano tutaj w oknach i na krużgankach jako ekrany słoneczne i wpuszczające powietrze. Z oddali wyglądają jak kamienna koronka, w zbliżeniu natomiast widać jak bogatą wyobraźnię mieli ich twórcy, którzy wyczarowali te kształty. Niczego podobnego do tej pory nie widziałam i staram się wchłonąć możliwie jak najwięcej.

Z pałaców na wyspie udajemy się do miasteczka, chcemy jeszcze odwiedzić świątynie i grobowce królewskie.Highslide JS Highslide JS

Ze świątyń otwarta jest tylko Różowa Świątynia, którą zwiedzamy w środku, a potem udajemy się do zespołu wspaniałych grobowców królewskich, który z daleka wydaje się być zespołem świątyń.

Po obejrzeniu grobowców w Jaipurze grobowce w Orcha nie robią tak wielkiego wrażenia, chociaż i tutaj ich budowniczowie zadbali o to aby miejsce pochówku władców było bardzo atrakcyjne dla odwiedzających. Dominują różne odcienie różu, beżu i brązu, wszystkie ciepłe i nadające bardzo pogodny nastrój całości.

Highslide JS Highslide JSPo obejrzeniu zabytków planowaliśmy tutaj posiłek ale kiedy powiedziano nam w przydrożnym barze cenę coca-coli natychmiast zrezygnowaliśmy.

Na obiad, a raczej wczesną kolację pojechaliśmy do Jhansi. Zasięgam informacji o naszej jutrzejszej drodze do Gwalior. Przy powrocie z dworca spotkał mnie prawdziwy koszmar - zapomniałam dokładnej nazwy naszego hotelu. Znalezienie myślącego kierowcy tuk-tuka trochę trwało, zawiózł nas do informacji turystycznej, gdzie kobieta pokazała mi wykaz hoteli w pobliżu, co okazało się bardzo pomocne. Jeżeli się nocuje każdą noc w innym miejscu, niestety bardzo łatwo się pomylić a nie wszystkie hotele w których mieszkaliśmy miały wizytówki.